E-shop KBCONTRACT pro Vás stále vylepšujeme a k tomu využíváme soubory cookies. Kliknutím na tlačítko "Rozumím" souhlasíte s využíváním cookies. Jednotlivé kategorie cookies můžete nastavit kliknutím na "Upravit nastavení"
SERVIS ZAHRADNÍ TECHNIKY se svozem do servisu naším technikem
Od ledna 2024 se začne na čerpacích stanicích objevovat nový benzín s označením E10. Ten má oproti stávajícímu benzínu dvojnásobný obsah (10%) biosložky - nyní je to 5%. Současně s uvedením nového benzínu na trh se začalo objevovat větší množství dotazů na vhodnost použití tohoto benzínu u zahradní techniky.
CO ZNAMENÁ OZNAČENÍ E10
Benzín E10 se v Evropě postupně zavádí již od roku 2009 a v současnosti je dostupný v podstatě napříč všemi členskými zeměmi Evropské unie. Nejedná se tedy o nic nového. Je nutné také zdůraznit, že prodej benzínu E10 je pro dodavatele benzínu v ČR nepovinný a je na libovůli každého dodavatele, jestli benzín E10 na svých čerpacích stanicích do nabídky zařadí.
Co vlastně označení E10 znamená? Je to poměrně jednoduché. Písmeno "E" znamená etanol - biolíh a označuje se tak automobilový benzín, ("B" znamená bio složku a označuje se tak motorová nafta). Číslovka "5" nebo nyní nově "10" vyjadřuje maximálně přípustný obsah biolihu (5 % nebo 10% objemových) v automobilovém benzínu. Etanol nebo-li biolíh je obnovitelné palivo vyráběné z udržitelně pěstovaných plodin, odpadů a zbytků, který výrazně snižuje emise skleníkových plynů. Prodává se v mnoha zemích světa a je kompatibilní s téměř všemi benzínovými automobily, které dnes jezdí po evropských silnicích.
BENZÍN E10 A ZAHRADNÍ TECHNIKA
Pro sekačky, traktory, pily a další zahradní techniku poháněnou spalovacími motory je pro zachování dlouhodobého optimálního provozu, životnosti a výkonu velmi důležitá čistota motoru. S tou nám pomáhají kvalitní paliva. Při provozu se v motoru vytvářejí karbonové usazeniny, které motoru škodí. Usazování lze zabránit přidáváním přísad s čistící schopností. Ve většině případů se jedná právě o již zmiňovaný biolíh. Ovšem tím jeho výhody, alespoň z pohledu malých spalovacích motorů, končí. Zahradní technika se většinou používá jen po určitou část roku a to ještě v kratších či delších intervalech. Proto pro ně benzín s biolihem není ideální především díky jeho schopnosti na sebe vázat vzdušnou vlhkost. Při dlouhodobém odstavení (déle než cca 4-5 týdnů) hrozí, že se směs vody a biolihu odseparuje od benzínu a motor je problematické nastarovat nebo nejde nastartovat vůbec. Tento proces ovšem závisí na okolním ovzduší, teplotě a vlhkosti prostředí, kde je stroj uskladněn. Např. během zimního období je tato pravděpodobnost vyšší. Oddělená voda od benzínu potom klesá na dno nádrže a může způsobit korozi v nádrži. To se týká také misky plovákové komory na karburátoru. Dalším negativním jevem benzínu s obsahem biolihu je, že při dlouhodobém skladování může docházet k odpaření benzínu a usazeniny ve formě "pryskřice" mohou přicpat některý z kanálků či trysek v karburátoru. Vzhledem k tomu, že v současné době jsou i malé spalovací motory nuceny k plnění emisní normy (EURO5), je i konstrukce karburátorů velmi citlivá na průchodnost palivových cest. Pokud na delší dobu zůstane v palivové soustavě zbytek benzínu s biolihem, hrozí problém zanesení některé z trysek a karburátor musí projít důkladným čištěním pomocí ultrazvuku.
CO Z TOHO VYPLÝVÁ?
Výrobci benzínových motorů pro zahradní techniku již od roku 2000 dodávají na trh motory, které jsou přizpůsobeny pro beproblémové spalování benzínu E10. Nehrozí tedy žádné problémy s naleptáváním plastových nebo pryžových součástek a pokud je benzín E5 nebo E10 čerstvý, není důvod se ničeho obávat.
JAK PŘEDCHÁZET PROBLÉMU SE STARTEM MOTORU?
- Pokud budete jako uživatel zahradní sekačky nebo traktoru dbát na kvalitu, čistotu a životnost benzínu, která se pohybuje někde na hranici 4 týdnů od natankování, není žádný důvod k jakýmkoliv obavám. Pokud benzín na zimu z nádrže odčerpáte, odkalíte plovákovou komoru karburátoru, necháte vyjet do sucha a na jaře natankujete čerstvý benzín, motor nastartujete bez problémů.
- Další možností jak prodloužit životnost benzínu je použití tzv. stabilizátoru paliva, který bývá běžně komerčně dostupný.
- A poslední možností jak předejít případným problémům s biolihem v benzínu je používání vybraných vysokooktanových automobilových benzínů (zpravidla prémiových značek), které obsahují namísto biolihu aditiva ETBE (Etyl-Terc-Butyl-Eter). Tam problémy s vodou a případnými usazeninami buď vůbec nehrozí nebo jen v podtatně malé míře. Jen pro ilustraci lze zmínit některé z nich: Verva 100, Mol Evo Plus 100, ÖMW Maxx Motion 100, Shell V-Power Racing 100 a další.
Komentáře
Diskuze je prázdná.